Για τα σχέδια συγχωνεύσεων ΑΕΙ-ΤΕΙ Πατρών

Συναδέλφισσες/οι,
Η κυβέρνηση, με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και τις μνημονιακές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει, προχωρά επιθετικά με ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας ανώτατης εκπαίδευσης (ΑΕ) που αντίστοιχή της έχει αυτή της Θάτσερ στη δεκαετία του ΄80, που μετέτρεψε τα polytechnics σε πανεπιστήμια.

Στο σχεδιασμό της κυβέρνησης, προκειμένου να δημιουργηθεί η εντύπωση πως η αναδιάρθρωση της ΑΕ ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, εντάσσεται η συγκρότηση επιτροπών, οι «πρωτοβουλίες» των διοικητικών οργάνων ΑΤΕΙ και ΑΕΙ καθώς και η εκστρατεία «ενημέρωσης» των πρυτανικών αρχών. Δυστυχώς βρίσκει «πρόθυμους».

Η μέχρι σήμερα εμπειρία των «ανωτατοποιήσεων» (βλέπε ΠΑΔΑ, συγχώνευση του ΤΕΙ Ηπείρου στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, τα σχέδια συγχωνεύσεων που έχουν ανακοινωθεί για Θεσσαλία, Μακεδονία-Διεθνές Πανεπιστήμιο κ.α.) καταδεικνύει ξεκάθαρα πως βασικό κριτήριο των συγχωνεύσεων αποτελεί η συμμόρφωση με τους στόχους της ΕΕ και ΟΟΣΑ, η εμπορευματοποίηση της ΑΕ και όχι το ακαδημαϊκό/ερευνητικό πεδίο, η εργασιακή προοπτική των αποφοίτων, η ανάπτυξη των επιστημών προς όφελος των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Η συζήτηση στο Πανεπιστήμιό μας δεν αναζήτησε σε βάθος ούτε τους στόχους της συγχώνευσης ούτε το αν αυτή θα λύσει κάποιο πρόβλημα. Ένα μέρος της συζήτησης εντοπίζεται στην αδιαφάνεια, στην έλλειψη διαλόγου κ.ά. και μένει εκεί. Άλλο μέρος εκφράζει αντιρρήσεις επειδή η «πανεπιστημιοποίηση» γίνεται χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια, αμφισβητεί την ποιότητα των ΤΕΙ και την αξιοσύνη των καθηγητών τους να ονομαστούν καθηγητές πανεπιστημίου. Υπάρχει και τρίτη, «ρεαλιστική» (ή μήπως κυνική;) άποψη: ας πάρουμε κάποια Τμήματα του ΤΕΙ που αξίζουν και τα υπόλοιπα ας κλείσουν.

Η όλη συζήτηση περιπλέκεται ακόμα παραπέρα από τον τοπικό τύπο, που συχνά παρουσιάζει το θέμα ως θρίλερ. Οι πρυτανικές αρχές, και η διοίκηση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, τροφοδοτούν το θέμα αφήνοντας να εννοηθεί πως η συνένωση θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την παραπέρα ανάπτυξη (μεγέθυνση) του Πανεπιστημίου σε συνδυασμό με την ίδρυση Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Πατρών, ενώ καλλιεργούνται αυταπάτες για συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

Η πραγματικότητα δεν αφήνει περιθώρια για αυταπάτες: η αλλαγή του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης υλοποιεί στην ουσία τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, τη στρατηγική της ΕΕ για τη δημιουργία ακόμα στενότερων δεσμών μεταξύ των ιδρυμάτων και της νέας γνώσης που παράγουν με τις επιχειρήσεις. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η ίδρυση νέων δομών, όπως για παράδειγμα των Πανεπιστημιακών Ερευνητικών Κέντρων σε Ιωάννινα και ΕΚΠΑ.

Λαμβάνοντας υπόψη της συνθήκες που έχουν επικρατήσει την τελευταία δεκαετία στο σύνολο της ΑΕ:

  • υποχρηματοδότηση στα όρια της οικονομικής ασφυξίας,
  • υποστελέχωση σε διοικητικό, τεχνικό και διδακτικό προσωπικό,
  • διάλυση των εργασιακών σχέσεων και γιγάντωση των ελαστικών σχέσεων απασχόλησης
  • διοικητική αυτονόμηση και ιδιωτικο-οικονομική λειτουργία των ΕΛΚΕ και άλλων «εταιριών» των πανεπιστημίων.

Η διαδικασία της δημιουργίας του νέου χάρτη της ΑΕ θα οδηγήσει σε αρνητικές εξελίξεις που συμπεριλαμβάνουν:    

  • Πανεπιστήμια και Πολυτεχνικές σχολές διαφορετικών ταχυτήτων με τις διαφοροποιήσεις χρόνο με το χρόνο να γιγαντώνονται με όχημα την λεγόμενη αριστεία,
  • αναπλήρωση της σημερινής θέσης των «ΤΕΙ» από υποβαθμισμένα ΑΕΙ και Πολυτεχνικές σχολές, με πρώτα υποψήφια στην υποβάθμιση τα περιφερειακά Ιδρύματα,
  • εμβάθυνση της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας με νέους «θεσμούς» ιδιωτικού δικαίου πέραν των εργολάβων, των διδάκτρων και της πώλησης υπηρεσιών εκπαίδευσης,
  • υποβάθμιση της επιστημονικής εκπαίδευσης, προετοιμασία του εδάφους για ουσιαστική κατάργηση επαγγελματικών και εργασιακών δικαιωμάτων μέσα από συνονθύλευμα προγραμμάτων εκπαίδευσης διαφόρων κατηγοριών 5χρονα, 4χρονα, δίχρονα,
  • διάσπαση του εργατικού δυναμικού της πνευματικής εργασίας, που θα δυσκολεύει παραπέρα τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Προετοιμασία του αυριανού «ευέλικτου» και χαμηλού κόστους πτυχιούχου θυσία στο βωμό κερδοφορίας των μελλοντικών επενδυτών.

Συναδέλφισσες συνάδελφοι,
Ο λαός και η νεολαία έχουν ανάγκη από Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση και παράλληλα σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης, υψηλού επιπέδου, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν. Είμαστε αντίθετοι με αυτές τις συγχωνεύσεις και την συνολική αντιδραστική αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και δεν συνεργούμε στην υλοποίηση της.

Απορρίπτουμε το σχέδιο της κυβέρνησης για την συγχώνευση των ΑΕΙ με τα ΤΕΙ και αντιστεκόμαστε στην θεσμοθέτηση και εφαρμογή του. Καταδικάζουμε τις μεθοδεύσεις και τα «παζάρια», από παράγοντες εντός και εκτός του πανεπιστήμιου για να παρουσιαστεί ότι η πανεπιστημιακή κοινότητα συναινεί στα σχέδια κυβέρνησης, ΕΕ και ΟΟΣΑ.

Σε συντονισμό όλων των εργαζομένων στο πανεπιστήμιο, μέσα από τους συλλόγους μας, μαζί με τους φοιτητές διεκδικούμε:

  • Αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες με κρατική χρηματοδότηση.
  • Άμεσα προσλήψεις μόνιμου, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, ΔΕΠ και διοικητικού προσωπικού ώστε να καλύπτονται με επάρκεια όλες οι εκπαιδευτικές-ερευνητικές ανάγκες και οι υπηρεσίες του ιδρύματος. Κατάργηση όλων των μορφών ελαστικής απασχόλησης.
  • Ενιαία προγράμματα σπουδών/επιστημονικό αντικείμενο, που να υπηρετούν τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας, τις ανάγκες του λαού. Σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου.
  • Το πτυχίο είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα και εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος. Πλήρη επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα με το πτυχίο.
  • Δεν συνεργούμε στην κατηγοριοποίηση πτυχίων και αποφοίτων, που διευρύνεται σήμερα με τα διετή και μονοετή προγράμματα σπουδών.
  • Άμεση κατάργηση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά. Καμιά σκέψη για δίδακτρα στα προπτυχιακά, με όποια μορφή. Αναβαθμισμένα, σύγχρονα συγγράμματα που να ανταποκρίνονται στις σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου. Υποδομές σύγχρονες, εξοπλισμένες, για όλες τις σύγχρονες διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες.
  • Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για έρευνα και εκπαίδευση στο ύψος των σύγχρονων  αναγκών.
  • Αποκλειστικά δωρεάν σπουδές. Δωρεάν σίτιση – στέγαση – μετακίνηση – αναλώσιμα – υλικά.
  • Κατάργηση κάθε είδους επιχειρηματικής δραστηριότητας του ιδρύματος.

ΔΗΠΑΚ, Πανεπιστήμιο Πατρών,
Δεκέμβριος 2018

 

Ένα Σχόλιο

Σχολιασμός

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s