Η κοινωνική πλειοψηφία φωνάζει ΟΧΙ στην ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων

Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια έχει καταψηφιστεί ήδη από την κοινωνική πλειοψηφία. Ζητά την απόσυρσή του, έστω και τώρα. Δυο μήνες τώρα, οι γραμμές όσων εναντιώνονται στο έκτρωμα πυκνώνουν μέρα με τη μέρα. Σωματεία εργαζομένων, ομοσπονδίες γονέων και εργαζομένων στα Πανεπιστήμια, μαθητικοί και φοιτητικοί σύλλογοι βρίσκονται σε αναβρασμό. Δηλώνουν ότι δεν είναι διατεθειμένοι να συμβιβαστούν. Διεκδικούν αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Ανώτατη Παιδεία.

Με την κατάθεση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια, η κυβέρνηση επιλέγει πλευρά. Απέναντι στην κοινωνική πλειοψηφία. Επιδιώκει τη μετατροπή του ίδιου του δημόσιου Πανεπιστημίου σε επιχείρηση αλλά και την ανάπτυξη ενός νέου πεδίου κερδοφορίας μέσω της δημιουργίας ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Εξυπηρετεί τα συμφέροντα μιας μειοψηφίας που θα κερδοσκοπήσει εις βάρος των μορφωτικών αναγκών της νέας γενιάς.

Το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια υλοποιεί τη στρατηγική της ΕΕ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, συμπληρώνει και εξειδικεύει όλους τους προηγούμενους νόμους. Οι ρυθμίσεις που προβλέπονται για το ίδιο το δημόσιο Πανεπιστήμιο επιδιώκουν να μειωθεί κι άλλο η κρατική δαπάνη για τα Πανεπιστήμιά μας, να ενταθεί η επιχειρηματική δράση σ’ αυτά, να εξαναγκάσει όλους τους διδάσκοντες να υποτάξουν το ερευνητικό τους έργο στους όρους και τις ανάγκες της αγοράς και όχι στις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες.

Την ίδια στιγμή τα «μη κερδοφόρα» επιστημονικά πεδία κινδυνεύουν να συρρικνωθούν, να εξαφανιστούν ή θα παραδοθούν στους ιδιώτες.

Πρόκειται για μια βαθιά αντιλαϊκή τομή που:

  • Κάνει την αδικία νόμο. Υψώνει κι άλλους ταξικούς φραγμούς για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών. Εισάγει «εναλλακτική» διαδρομή προς την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με βάση την «αριστεία της τσέπης».
  • Η ένταση της επιχειρηματικής λειτουργίας θα οδηγήσει στην περιστολή όλων των (έστω και κουτσουρεμένων) ακαδημαϊκών ελευθεριών. Τα μέλη ΔΕΠ θα κρίνονται και θα εξελίσσονται όχι με βάση τη συνεισφορά στην επιστήμη τους, αλλά με κριτήριο το πόσα χρήματα φέρνουν και σε πόσες εταιρίες συμμετέχουν. Ακόμα κι αυτή η ελεύθερη έκφραση θα περιορίζεται από τις προτεραιότητες των χρηματοδοτών όπως φάνηκε και με τα πρόσφατα γεγονότα σε εμβληματικά Πανεπιστήμια των ΗΠΑ, όπου φοιτητές και πρυτάνεις αντιμετωπίστηκαν με προγραφές και απειλές από τους «χορηγούς» και «χρηματοδότες» γιατί εξέφρασαν την αντίθεσή τους στη σφαγή του Παλαιστινιακού λαού από το κράτος του Ισραήλ.
  • Θεσμοθετεί τις συνεργασίες δημόσιων και ιδιωτικών Πανεπιστημίων ανοίγοντας έτσι τον δρόμο στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια για να βάλουν χέρι σε δημόσιο χρήμα. Έχουμε πικρή εμπειρία από τη συνύπαρξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στα νοσοκομεία, στην Πρόνοια, στην Εκπαίδευση.
  • Όχι μόνο δεν θα ενισχύσει, αλλά θα διαβρώσει όλες τις πτυχές λειτουργίας των δημόσιων Πανεπιστημίων. Θεσμοθετεί και διαιωνίζει την υποστελέχωση, με διατήρηση υπό όρους του 1:1, και την υποχρηματοδότηση. Μετακυλίει το βάρος της εύρεσης πόρων στα ίδια τα ιδρύματα με διεύρυνση και αύξηση διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, αναπροσανατολισμό προς τον εκπαιδευτικό τουρισμό μέσω των ξενόγλωσσων προγραμμάτων, προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης, την εμπορική εκμετάλλευση των υποδομών του κάθε ιδρύματος και φυσικά την για πρώτη φορά θεσμοθέτηση διδάκτρων στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών με πρόσχημα το άνοιγμα προς αλλογενείς φοιτητές.
  • Υποτάσσει τη φοιτητική μέριμνα στις ανάγκες της κερδοφορίας και στην ανταποδοτική λειτουργία. Τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που θα διοχετευθούν μέσω ΣΔΙΤ για την ανέγερση φοιτητικών εστιών θα εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του εκπαιδευτικού τουρισμού με ό,τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό για τους φοιτητές και τα Πανεπιστήμια.
  • Διαλύει τη συνεκτική δομή και το περιεχόμενο των σπουδών, οδηγεί σε πολυκατηγοριοποίηση πτυχίων με στόχο τη δημιουργία απασχολήσιμων, ευέλικτων εργαζομένων με χαμηλές απαιτήσεις και μηδενικά δικαιώματα.

Εμείς που έχουμε ταχθεί να υπηρετούμε το δημόσιο Πανεπιστήμιο, θα υπερασπιστούμε το δικαίωμα στη δημόσια και δωρεάν Παιδεία και θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για να ανοίξει ο δρόμος για αυτό που είναι σήμερα σύγχρονο, αναγκαίο και προοδευτικό.

  • Σύγχρονο είναι το Πανεπιστήμιο που παράγει νέα γνώση και προσφέρει σπουδές υψηλού επιπέδου, που οδηγούν σε επαγγέλματα και εργασιακές συνθήκες αντάξιες της επιστημονικής και τεχνολογικής εξέλιξης.
  • Προοδευτικό είναι το Πανεπιστήμιο που υπηρετεί την αντίληψη ότι η δημόσια εκπαίδευση δεν αποτελεί κόστος και ότι όφελος δεν είναι το εμπόριο ελπίδων.
  • Αναγκαιότητα είναι η όσο το δυνατόν ανεμπόδιστη, ισότιμη πρόσβαση στα δωρεάν, δημόσια Πανεπιστήμια, με υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας που να επιτρέπουν σε κάθε φοιτήτρια και φοιτητή να σπουδάσει εκεί που πέρασε, στηρίζοντας επί της ουσίας τα περιφερειακά Πανεπιστήμια.
  • Ελεύθερο είναι το Πανεπιστήμιο με σταθερή, κρατική χρηματοδότηση και επαρκή στελέχωση, με μόνιμες θέσεις εργασίας όλων των κατηγοριών, για να μην είναι έρμαιο των αναγκών της αγοράς και υποδουλωμένο στα συμφέροντα των χρηματοδοτών.

Απευθύνουμε κάλεσμα σε όλες και όλους τους συναδέλφους να συμμετάσχουν μαζικά στη διήμερη απεργία 7 και 8 Μάρτη που έχει προκηρύξει η ΠΟΣΔΕΠ και μία σειρά από ΕΣΔΕΠ.

Όλες και όλοι στο πανελλαδικό συλλαλητήριο στις 8 Μάρτη, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου, στις 12.00 στα Προπύλαια, για να εκφράσουμε την αντίθεσή μας, αλλά και την πρόθεσή μας ότι θα συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για ένα άλλο Πανεπιστήμιο που θα λειτουργεί με κοινωνικούς όρους και θα στέκεται στο ύψος των ανθρώπινων αναγκών

DIPAK-AEI_OxiStaIdiotikaAEI_Panelladiko8Feb2024.pdf

Σχολιασμός